2011. augusztus 7., vasárnap

Evolúció: 1300-1302-1303

VW 1300: hosszú orr, sík szélvédő

1970-ben új korszak kezdődött a VW-nél az 1302-es bogár bemutatkozásával. Az autó legnagyobb vívmánya a McPherson-típusú első futómű, melynek létjogosultságát mi sem bizonyítja jobban, hogy napjaink autóiban is ez található. A gólyalábas szisztéma eredményeként a fordulókör 5,5m-ről 4,8-ra csökkent, a csomagtér közel a duplájára nőtt, és jelentősen javult az első-hátsó tengelyek terhelés elosztása. A stabilitásra jó hatással volt a 20mm-rel megnövelt tengelytáv, és a 69mm-rel szélesebb első nyomtáv!

Múlt és jelen egy korabeli reklámon:

 
A futóműben eszközölt változtatások miatt az A oszloptól előre minden karosszéria elem alakja megváltozott, de egyelőre maradt a sík szélvédő és műszerfal. Az 1302-es külső méreteiben is nőtt, 50mm-rel hosszabb és 35mm-vel szélesebb elődjénél. Szükséges rosszként a gépkocsi súlya 820 kg helyett 870 kg-ra nőtt, ami százalékban mérve jelentős.

Rövidebb orr, sík szélvédővel:
 

A tiszavirág életű 1302-t hamaosan új modell váltotta, az 1303, melyet az USA-ban alkalmazott biztonsági rendszabályok hívtak életre. A jelentős exportvolumen megkövetelte a VW-től, hogy alkalmazkodjon a szabályozásokhoz, így ismét fejleszteni kényszerültek. A munkálatok eredménye a panoráma szélvédő - az 1303 védjegye -, mely 42%-kal nagyobb a réginél, így a vezető feje távolabb került az üvegtől. Az ívelt szélvédő rövidebb csomagtér tetőt eredményezett, ezzel az 1302-es fedele egyedivé vált. A szélvédő áttervezése nyomán gyökeresen megválozott a műszefal, mely műanyag burkolatot kapott. Élményautóra vágyó ember szemével az 1974-es év hozott érdemi változást, innentől fogasléces kormányművel szereltek minden 1303-at, mely jelentősen javított a kormányzás precízségén. 1975 júniusában álltak le a Sedanok gyártásával, a Cabriot 1980-ig folytatták. Az 1303-as önsúlya további 20kg-mal gyarapodott. Az 1302/03 modelleket domborúbb csomagtérfedelük miatt "buflák orrúnak" csúfolják.

Jól látszik az íves szélvédő:

 
Egy nyitott csomagtartó láttán azonnal kiderül mivel van dolgunk: az 1300-as modelleknél álló, az 1302/03-nál már fekvő pótkereket találni - ha találni.


 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése