2013. január 8., kedd

Váltani kell ¤ Shift now!

A váltó kérdést már az első csavar meglazítása előtt eldöntöttem: Porsche "901".



5 gang



Bogárba ehhez mindenképpen faragni kell, a kérdés, hogy mennyit és mennyiért. Szóba jöhet a Berg5, a Porsche G50 és a jó öreg "901". Az első kettő anyagi okokból kiesett, maradt a 901, melynek természetes élőhelye a Porsche 914 vagy 911. Előbbiek fiatalabbak, olcsóbbak, ráadásul a 914-ket typ4 motorral szerelték (a 911 6 hengeres motorjához rövidebb áttételezést választottak), így passzol az enyémhez is. A 914 coolness faktorát emeli a nem szokványos váltókiosztás, mely a '70-es évek sportautóinak sajátja. Az ötlet - miszerint kanyargós utakon a 2-3. fokozatot váltják leggyakrabban,  ezért egy síkban vannak - kiváló, mégsem terjedt el.



 
914 váltóból két féle létezett: a korai (tail shift), ahol a végén, és a későbbi (side shift), ahol oldalt kapcsolódik a váltóhoz a rudazat. Bogaras szemmel mindegy, az orrkúpot úgyis cserélni kell, különben nem menne helyére a váltó, kb. 3cm-rel hátrébb lenne a motor és nem férne el a géptető alatt. Meg lehet oldani a torzió házának faragásával, de kulturáltabb megoldás a német bug@5speed cég terméke, mely a rudazatot is egyből jó helyre pozicionálja. A honlapon az utolsó csavarig minden megtalálható, amire az átalakításnál szükség lehet (első és hátsó kereszttartó, kihajtások, rudazat módosítása, kulissza, stb.). A 914 középmotoros, ezért tökéletes állapotú váltónál sem kerülhető el a differenciálmű megfordítása és emiatt a gyári szellőző áthelyezése. Mindez egy tömítéskészletet, pár munkaórát és szakértelmet igényel. Ilyen korú alkatrészeknél menet közben további csontvázak eshetnek ki a szekrényből, tudja vinni a pénzt.



Szóval?



A fentiek ismeretében ütöttem le az ebayen felújított váltóként hirdetett darabot, mely 2 hónapnyi hajókázás során érkezett Floridából Budapestre. Amég vártam a csomagot, egyre többet olvasgattam a tapasztalatokról és számolgattam a CSP kalkulátorral. Arra jutottam, hogy egy hosszú váltó 4-ik fokozata szinte megegyezik a 901 5-kel, így autópályán nem sokat hoz a konyhára. Szerpentinen lehetne kiélvezni a szűkebb fokozatokat, de a gyári és utángyártott kulisszával is sokan panaszkodnak pontatlan kapcsolási érzetre, amit biztos nem szeretnék. Itthon egy ilyen váltóról tudok (Monyó cabriojában), de sajnos nem volt alkalmam kipróbálni, úgyhogy a célegyenesben bedobtam a törölközőt. Most jobbnak látom időt és pénzt spórolva lábra rakni az autót, aztán meglátjuk...a váltó a polcon pihen, egyelőre marad a 4 fokozat.



 
Long story short: I bought a 914 five speed transmission for the bug. Even with the bug@5speed stuff it would be quite labour intensive to make it work so I decided to save time and cash and go with a built 4 speed for now. The final ratio of the 914 and a "long" bug tranny is quite close to each other and I hope my engine is going to have enough torque to cooperate with the longer gears of the 4spd.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése