1970-ben új korszak kezdődött a VW-nél az 1302-es bogár bemutatkozásával. Az autó legnagyobb vívmánya a McPherson-típusú
első futómű, melynek létjogosultságát mi sem bizonyítja jobban,
hogy napjaink autóiban is ez található. A
gólyalábas szisztéma eredményeként a fordulókör 5,5m-ről 4,8-ra
csökkent, a csomagtér közel a duplájára nőtt, és jelentősen javult az
első-hátsó tengelyek terhelés elosztása. A stabilitásra jó
hatással volt a 20mm-rel megnövelt tengelytáv, és a 69mm-rel szélesebb első
nyomtáv!
A futóműben eszközölt változtatások
miatt az A oszloptól előre minden karosszéria elem alakja megváltozott,
de egyelőre maradt a sík szélvédő és műszerfal. Az
1302-es külső méreteiben is nőtt, 50mm-rel hosszabb és 35mm-vel
szélesebb elődjénél. Szükséges rosszként a gépkocsi súlya 820 kg helyett
870 kg-ra nőtt, ami százalékban mérve jelentős.
Rövidebb orr, sík szélvédővel:
A tiszavirág életű 1302-t hamaosan új modell váltotta, az 1303,
melyet az USA-ban alkalmazott biztonsági rendszabályok hívtak életre. A
jelentős exportvolumen megkövetelte a VW-től, hogy alkalmazkodjon a
szabályozásokhoz, így ismét fejleszteni kényszerültek. A munkálatok
eredménye a panoráma szélvédő - az 1303 védjegye -, mely
42%-kal nagyobb a réginél, így a vezető feje távolabb került
az üvegtől. Az ívelt szélvédő rövidebb csomagtér tetőt eredményezett, ezzel
az 1302-es fedele egyedivé vált. A szélvédő áttervezése
nyomán gyökeresen megválozott a műszefal, mely műanyag burkolatot
kapott. Élményautóra vágyó ember szemével az 1974-es év hozott
érdemi változást, innentől fogasléces kormányművel
szereltek minden 1303-at, mely jelentősen javított a kormányzás
precízségén. 1975 júniusában álltak le a Sedanok gyártásával,
a Cabriot 1980-ig folytatták. Az 1303-as önsúlya további
20kg-mal gyarapodott. Az 1302/03 modelleket domborúbb csomagtérfedelük miatt "buflák orrúnak" csúfolják.
Egy nyitott csomagtartó láttán azonnal kiderül mivel van dolgunk:
az 1300-as modelleknél álló, az 1302/03-nál már fekvő pótkereket
találni - ha találni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése