2012. július 15., vasárnap

Fékek ¤ Brakes

 


A fékek izmosításakor komplett rendszerben kell gondolkodni (tárcsák, nyergek, fékbetétet, fékcső, főfékhenger, balansz) szem előtt tartva a felhasználás célját. A bogár tengelycsonkjára bármekkora féket fel lehet barkácsolni, de nem ilyen egyszerű a helyzet. A gondot a farmotornak köszönhető, kb. 30-70%-os súlyelosztás jelenti, ami miatt még szerényebb fékerővel is könnyű állóra fékezni az elejét.

 
Egy túlméretezett első fék csak tovább ront a helyzeten (ABS híján a sofőr elveszti az irányítást a kormányzott kerekek felett), ezért fontos, hogy a hátsó fékerő lépést tartson az elsővel. Erre egyetlen széria autó fékrendszere sem alkalmas átalakítás nélkül, kivéve a szintén faros Porschét. A kúlságon kívül ezért népszerűek a nagytestvér fékjei, a teljesítmény növekedése miatt egyre több ilyen átépítést látni.

 
Különösen kedveltek a 944-es fékek, mert visznylag olcsók és elég könnyen felrakhatók (pech, hogy ez pont egy orrmotoros Porsche, de az 50-50%-os súlyelosztás miatt használható). Innen a határ a csillagos ég, a 6-8 dugós kerámia fékekig mindennel lehet találkozni. Komolyan néznek ki, de ilyen könnyű és gyenge autóknál értelmetlen egy szint fölé menni, mert több lesz a hátránya, mint előnye. Dög nehéz, drága megvenni és használni (fékbetét), kényelmetlen, hogy csak nagy felni alatt fér el (pótkerék). A rugózatlan tömeg ellenség, nyírja a gömbfejeket, szilenteket és a vezetési élményt. A pályázásra tervezett Lotus Elise R-t (192LE, 820kg, 38-62% súlyelosztás) "csak" 288x26-os tárcsákkal szerelik, ennél többre egy Bogárhátúnak sincs szüksége.






Megpróbáltam összegyűjteni azokat a lehetőségeket, ahol nem (nagyon) kell faragni. 
 
ELSŐ FÉK


gyári tárcsafék (278x9mm) idővel feladja, ha egymás után sokszor és/vagy nagyobb sebességről kell megállni, mint amire eredetileg tervezték. Javítható fúrt/mart tárcsákkal és jó betéttel, de ezekkel nem próbálkoztam, nincs tapasztalatom.



 
A fékahtáson javít a gyári tárcsák hűtöttre cserélése (278x20mm). A tetszőleges lyukosztással rendelhető, igény esetén fúrt/mart tárcsákat a Kerscher szélesebbre alakított gyári nyergekkel kínálja . A TUV engedély 100kw-ig érvényes az első szettre, 118kw-ig az első és hátsó tárcsák együttes használata esetén. Egyetlen szépséghibája az 1000 EUR körüli ár.


 
A hűtött tárcsák 4 dugattyús Porsche nyergekkel is elérhetők, de ehhez már nem jár TUV. Csillagászati árát magyarázza, hogy jóval nagyobb feületen fog és a tengelycsonkra passzoló adapterrel is a csomag része.





Ennyiért már egzotikusabb 6-8 dugattyús nyergeket (Wilwood, AP Racing, Brembo, Tarox) is kapni. Könnyűek, szépek, még több ponton és még nagyobb felületen fognak. A passzoló főfékhenger megtalálása és a felfogatáshoz szükséges konzol legyártása igényel némi kreativitást. 
 



A komplett Porsche fékek adaptálása gyáriasabb és egyszerűbb megoldás, ezért sokan választják ezt az utat. Legkedveltebb megoldás a 944-es alkatrészek beépítése, amiről részletesebben itt lehet olvasni.
 
 
Az 1302-nél nem opció a 944 fék, de nem is vágytam rá. Az úszónyergest kőkorszaki megoldásnak tartom, a Brembo nehéz (4,5 kg/db) és indokolatlanul nagy. A második csoportban keresgélve találtam rá a Tarox B27 6 dugattyús kompakt alu nyergére, mely egy az egyben felcuppan a bogár tengelycsokjára és elműködik a gyári főfékhengerrel! Nem utolsó sorban könnyű (1,5 kg), szép, sok betét van hozzá és elfér 15" felni alá is. Találtam egy boltot, ahol szettben árulják Bogárra: hűtött tárcsák, nyergek, fékcsövek. Pár hónap gyűjtögetés után rászántam magam a vásárlása, remélem jók lesznek.
 

  
HÁTSÓ FÉK
  
Előre van választék, hátul nehezebb a helyzet, főleg ha a kéziféket is meg kell oldani valahogy. A Sárgán (4x100 volt akkor) egy hátsó dob lett leesztergálva a Corsa féktárcsa belső méretére, ami fölött egyedi gyártású adapter tartotta a Golf IV hátsó nyerget, így a kézifék funkció is kipipálva. Nem high tech megoldás, de éveket jártam vele gond nélkül. Ilyesmi, csak ez kultúráltabb:



 
Sokan kínálnak kész megoldást hátsó tárcsásításra. Ezek a szettek egy darabból lévő tárcsát és valamilyen úszónyerges féknyerget tartalmaznak. Fékerőben ugyanott lehet, mint a kókányolt verzió.
 
 
IRS hátsó futóműnél jól jön a Porsche rokonság, kecsegtető a hűtött tárcsa és a több dugattyús nyergek kombinációja. Buktatója lehet az 5x130-as osztókör, ami a tőcsavaros kialakítás miatt nehezen variálható. A 944-es alkatrészekről bővebb infó itt található.
 
 
A Tarox hátsó szettje sima tárcsát, 6 dugattyús nyerget, és Porsche stílusú belső kéziféket tartalmaz, igényesnek tűnik.
 
 
Az 5x130 felnik már megvannak, így kézenfekvő a Porsche-utat választani.  Még mindig nem rajongok az úszónyerges megoldásért (944 NA hátsó futóművét fogom az autó alá rakni), de egyelőre megteszi. A jövőben lehet még fejleszteni és lenne is rá ötletem: az NA hátsó tárcsája ugyanúgy 20mm vastag, mint amilyet elől használok, tehát egyedi konzollal rakhatnék ugyanolyan nyerget hátra, mint előre. Egy fékerő szabályzó beépítésével tökéletesen be lehet lőni az első-hátsó balanszt, és kész az atombiztos értelmetlenül erős fék, ami 15" alatt is elfér.



 
Long story short: since the bug carries it's weight on the back there is no sense to put big brakes in front if you can't follow the breaking power you have on back. Therefore the only logical source for brake components Porsche as the weight destribution is quite similar (944 excluded). On the other hand nearly all 911 brakes are serious overkill for a beetle and increases unsprung weight. From technical perspective the 944 brake swap is almost plug&play hence it is popular. There are lot of sites and forums about this topic, if there is only you want to read I recommend THIS AWESOME SITE.
 
Beside the Porsche upgrade you can buy parts or complete systems from Kerscher or Tarox, or build your own from scratch if you know what you are doing.
 
For the front I voted on a Tarox lightweight 6 pot caliper because it is new, light; plug&play on stock spindles, works perfectly with the stock MC, fits under 15" rims (even under some 14"s) - no problem on spare wheel,  has variety of brake pads for cheap, can be used with any pcd wheel. I bought the vented version with slotted rotors custom drilled to 5x130.
 
On the back I will de the usual 944 affair with the sliding calipers because it's vented; has a separate handbrake; lighter than the 4 pot turbo setup; should be in a good balance with the front; easy swap; 5x130 from box; fits under 15" rim - no problem on sphare wheel; no need for spacers.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése