A Porsche 944 fék/futómű alkatrészek zöme felhasználható Bogárhoz is. Különösen vonzók a gyárinál komolyabb hűtött tárcsafékek (a leggyengébb modell is 150 LE és 1180 kg), mert viszonylag olcsók és szinte teljesen kompatibilisek az 1303-as futóművével.
ELSŐ FÉK
A 944 az alábbi fékekkel készült (NA =
naturally aspirated = szívó motor, T = Turbo):
1303 tulajoknak a gyári (15mm) helyett össz-vissz egy Kerscher gömbfejet (17mm)
kell beszerezni, hogy a ('83-86 NA) 944 tengelcsonkja egy az egyben beépíthető
legyen. Így a csonktól kifelé az agy,
tárcsa, nyereg Porsche lesz. Kormányösszekötőkből a VW-t kell megtartani és
ha nincs kialakítva, helyet kell csinálni a km óra spirálnak a tengelycsonkban (modellje válogatja). Az átalakítással járó pozitív kerékdőlést a lengőkar bekötési pontjánál a
gyárit meghaladó állítást biztosító csavarok beszerzésével és/vagy a gólyaláb felső furatának oválissá alakításával lehet kompenzálni. A művelet eredményeként oldalanként kb. 20mm-t
szélesedik a nyomtáv, ezzel érdemes számolni felni/gumi/sárvédő választásnál.
Ha nem nullahármas az alany, nem sikerült beszerezni az említett agyat, vagy el kell kerülni a nyomtáv szélesedését, akkor az alkatrészek megmunkálásával is összehozható a fékcsere. A Porsche agyba szűkítőt kell esztergálni (hogy fogadja a bogár csapágyat) és a dobfékes (!) tengelycsonkra egyedi konzolt gyártatni a nyeregnek. Az agy hátuljából is érdemes lemarni, különben beleér a nyeregtartó csavarjába. Így a nyomtáv oldalanként csak szimbolikus 3.5mm-rel lesz szélesebb az eredetinél.
Az úszónyerges elfér 15" felni alatt, a többihez minimum 16" kell.
HÁTSÓ FÉK
A hátsó fék esetében minden IRS-es autó labdába rúghat és a Porsche sem variált annyit a fékekkel: létezik az NA-ról származó úszonyerges (290x20mm), vagy bármelyik
erősebbről származó fix Brembo (299x24mm). Ez az elejéhez hasonlóan 4 dugattyús,
de az optimális fékerő eloszlás miatt kisebb dugók dolgoznak benne. A gyári dobfékhez képest minimum 22.5mm-t szélesít, alu lengőkarokkal még többet. Mindkét hátsó agy tőcsavaros (ezért csak 5x130-as felnivel használható - beleértve a pótkereket is), de a sík fajta átalakítható 5x100/5x112-es osztókörre a csavarok áthelyezésével. Az úszónyergeshez elég a 15", a nagyobbakhoz kell a 16".
korai (86-ig) és késői agy (87-)
KÉZIFÉK
A kézifék minden modellnél a tárcsa belsejében
található, nincs köztük különbség. Az ide gyártott "hattyúval", vagy átalakítóval tudja működtetni a gyári kézifékkötél.
FŐFÉKHENGER
A főfékhengerrel mindenki saját szája íze szerint variál, általánosságban azt lehet mondani, hogy az úszónyerges fékhez a Porsche (23/19) kell, a Bremboknál maradhat a VW (19/19), vagy a direkt tárcsafékekhez árult 20/20-as.
LENGŐKAR
3 fajta lengőkarral gyártották a 944-ket, a vas egyértelműen más, de a két aluminiumot is ránézésre meg lehet különböztetni, mert a korain volt felütközés gátló gumibak, az újabbakon már nem.
1, NA / ATE úszónyergek, 290x20mm
A vas lengőkar teljesen megegyezik a bogáréval (egyes források szerint belül meg van erősítve). Egy az egyben átrakható az egész lengőkar, vagy megbontás után minden alkatrésze a bogáréra. Opcionális a 944 rugótányérok használata (lásd lent), ahogy a Porsche kihajtásé is, ami lehetővé teszi a 100mm-es csuklók használatát. Amennyiben belül is 100mm-es csukló a cél, úgy bogár váltónál a Kübel, 901-es Porsche váltónál (914, 911) a 911 kihajtásait kell használni. A kézifék használható a gyári bovdennel a megfelelő adapter segítségével (lásd lent). A gyári nyomtávszélesítővel oldalanként +43.5mm, ezek elhagyásával (ekkor rövidebb tőcsavar is kell, pl. 86+ hátsó/83-85 első) +22.5mm-rel szélesedik a nyomtáv.
2, Korai ('85-86) Turbo / Brembo, 299x24mm
Aluminium lengőkarja onnan ismerhető fel, hogy még van rajta hely a felütközés gátló guminak. 4 dugattyús Brembo nyereggel és 299x24-es tárcsával szerelték. Csak kompletten szerelhető át, mert a nyeregtartó konzolt a lengőkarba integrálták, kell hozzá a Porsche rugótányér is. A nagyobb nyomtáv miatt hosszabb féltengely kell (Porsche, T2) és a kihajtásoknál csak a 100-as csuklók használhatók. Oldalanként 44mm-t szélesít a gyári dobfékhez képest.
Aluminium lengőkarja onnan ismerhető fel, hogy még van rajta hely a felütközés gátló guminak. 4 dugattyús Brembo nyereggel és 299x24-es tárcsával szerelték. Csak kompletten szerelhető át, mert a nyeregtartó konzolt a lengőkarba integrálták, kell hozzá a Porsche rugótányér is. A nagyobb nyomtáv miatt hosszabb féltengely kell (Porsche, T2) és a kihajtásoknál csak a 100-as csuklók használhatók. Oldalanként 44mm-t szélesít a gyári dobfékhez képest.
3, Késői ('87-től) Turbo / Brembo, 299x24mm
Alu lengőkaron már nincs hely a felütközőknek, minden más megegyezik az előzővel. Az eltérő agyaknak köszönhetőn 62-74mm-t szélesít oldalanként, ami az agyak visszacserélésével csökkenthető.
Alu lengőkaron már nincs hely a felütközőknek, minden más megegyezik az előzővel. Az eltérő agyaknak köszönhetőn 62-74mm-t szélesít oldalanként, ami az agyak visszacserélésével csökkenthető.
4, Joker megoldások
Vas lengőkarra is fel lehet okoskodni a 944 Brembo nyergét: csak az 1986-os 944T tárcsája alkalmas erre, így 3mm-rel kell hézagolni a nyerget, hogy központos legyen a tárcsához képest. Másik alternatíva a 2000-2008 közti Boxster S (986S) hátsó tárcsa használata, amivel megspórolható a nyergek hézagolása. Ha elszakadunk a 944 alkatrészektől, a lengőkaron használható a 993 komplett hátsó féke (ebben az esetben is szükséges a 3mm hézagolás), vagy adapterek segítségével bármelyik 996-nál újabb nyereg is.
Mindez a táblázat szerint megköveteli a 100mm-es csuklók és hosszabb féltengelyek (944T, T2)használtatát is. A nagy nyomtáv növekedést a jellemzően magas ET számú (ET55-70) Porsche felnik valamennyire kompenzálják.
bogár dobfék VS 944 alu lengőkar
RUGÓTÁNYÉR
Vas lengőkarnál csereszabatos, aluminiumnál a Porsche kell. Érdemes utóbbit használni, mert a pengén lévő ovális furat és excenteres anya lehetővé teszi a kerékdőlés/összetartás és minimálisan (kb. 1 cm) a magasság állítását is. A gyári gumiszilentekből (rá van vulkanizálva, szenvedős leszedni) a külsőt cserélni kell bogáréra, különben nem megy rá a VW torzió fedél.
ezek miatt állítható
TORZIÓS RÚD
STABILIZÁTOR
Motorizáltásgtól függően több méretben létezett, mindegyik használható, de a felfogatást egyedileg kell megoldani.
Summary: Nearly all of the 944 suspension parts can be used on a super with little to zero modification, especially if it is a 1303. There are plenty of sites and forums about it, please do your homework if you are interested. THIS SITE is a very good start.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése