Az elmúlt napokban rengeteget olvastam, telefonáltam és gondolkodtam, hogy mi legyen az átkozott motorommal. A bogárban rengeteg időm, energiám, pénzem áll és így a megkotlott motorral egyre távolabb kerül a szívemtől :( Ebben a formában viszont sem eladni, sem használni nem lehet és ha nem lépek valamit, akkor a - bérelt - garázs fogságában marad...ebből a helyzetből csak előre lehet menekülni, újra járóképessé kell tenni.
Az elmúlt évek tapasztalatai és információi alapján továbbra is vallom, hogy bogárba elvileg a typ4 a legjobb megoldás, egy tisztességes GermanLookerbe pedig szóba sem jöhet más (na jó, manapság a subaru boxerek is hódítanak már, de az itthon nem rendszer-kompatibils). Az elmélettel szemben viszont az én motorom sehogy sem akar(t) összeállni, ez a szelepfészek nyavaja végképp megingatta a már-már kiépülő bizalmamat. Mondjuk ha a szívemre teszem a kezem, el kell ismernem, hogy ugyan mindent megtettem az ügyért, ennek a typ4-nek az épülése korántsem volt ideális. Éveket emésztett fel csak az alkatrészek beszerzése majd az összerakás is. Akkoriban a typ4 itthon teljesen ismeretlen terep volt, nem volt ezzel szerelt bogár, nekem sem volt még ilyen kapcsolatom és rálátásom a témára, emiatt több ember keze munkája is benne volt az épülésében (egyik kiegyensúlyoztatta a főtengelyt és lendkereket, másik összehúzta a blokkot, harmadik megcsinálta a hengerfejeket és ráfaragta a hűtést, negyedik állítgatta stb.), és hiába dolgoztak legjobb tudásuk/meglátásuk szerint, az álmoskönyv szerint ez sosem jó. Ezzel együtt nagyon nem lehet(ett) elszúrva, mert beletekertem 5000-6000 km-t, lábon leforogta a 7500-at és hosszú váltóval 15-ös időt tudott 1/4-ed mérföldön. Apróbb dugulásokkal és karbi szinkron elállítódásokkal küzdöttem, de szervi baja sosem volt. Gyakorlatilag most sem úgy állt meg, hogy kinézett egy hajtókar az oldalán és minden kuka, mert 2 új hengerfejjel a blokk megbontása nélkül mehetne minden tovább. Viszont a szelepfészek kiesése számomra pontosan az az intő jel, amitől mindig is tartottam, pont azt mutatja, hogy lehetnek és bizonyára vannak apróbb pontatlanságok a motorban, ami az egész megbízhatóságát ássa alá. És ez nagy baj, mert ettől lesz szobor egy autóból, ha nem mered elhagyni a város vége táblát.
A mostani problémát szerintem több összetevő okozta: első és legvalószínűbb a hanyag gépműhely, ahol jó eséllyel a vízhűtéses motoroknál megszokott módon végezték el a "nagyszelepesítést", a szokásos hézagokkal, zömítés nélkül. Akkoriban persze én sem tudtam, hogy ezekre fel kéne hívni a figyelmüket, de nem is én élek ebből...márpedig a fészek kiesett, aminek nem lett volna szabad megtörténnie. Még úgy sem, hogy ez a typ4 motorok egyetlen "típushibája", de jellemzően a túlterhelt és folyamatosan túlmelegedő buszoknál szokott előjönni. Apropó túlmelegedés, valószínűleg ez is benne volt a pakliban, mivel elég sok gondom volt a karburátorok dugulásával, elállítódásával, valamint ide tartozik a magas, 9 fölötti kompresszió viszony is. Ezek miatt biztosan a kelleténél melegebben futott a motor, ha innen nézem még szerencse is, hogy nem Fürstenfeldben adta meg magát. Ezek után érthetően nem bízom a motorban, és nem szeretném 2 hengerfej felrakása után visszatenni, így átgondoltam az alternatívákat:
Régóta tetszik az oxyboxer, Schlosser Zoli autójában nagyon jól is sikerült, gyári typ1-nek néz ki, de szerkezetileg majdnem olyan erős, mint a typ4, van lökettérfogata, jó rá a 44 IDF, az önindítóm és fogadja a váltóm a 228-as lendkereket. Egy motorra való alkatrészt gyorsan össze is tudnék hozzá szedni ismerősöktől. Viszont senki nem akar nekem ilyet építeni, sőt, Zoli egyenesen lebeszélt róla, mondván, hogy bonyolult és rengeteg dolog mehet félre menet közben. Magának bevállalta, másnak nem akarja, főleg a sok rajta kívül eső munkafázis miatt (tőcsavarok áthellyezése, vízköpeny lemarása stb.) Ha belegondolok, igaza van, tényleg minden szívás meglenne, ami a typ4-ben zavart: nagy köbcenit miatti hang, dupla karbik, drága alkatrészek és az egyéni faragások sora.
Ennél logikusabb választás egy typ1. Úgyis nyugisabb túraautót szeretnék már, ahhoz pedig bőven elég egy jó kis 1776. Pl. blackp sporttárs autóját imádom amióta ültem benne, bogár mércével olyan mint egy alap Golf után a GTI, nem tolakodó, de érezhetően nagyon más. További előnye, hogy saját blokkomból épülhetne, gyári kinézet és lemezelés, halk és tartós 70-80 LE, ami bogárban mindenre is elég, még kiszolgálja a gyári váltó és tárcsa fék. Ha most kezdeném, biztos nem csinálnék mást, megállnék ezen a szinten. De már túl benne vagyok, 70 lóhoz erősen túl van építve az autóm, tök felesleges (értsd jól) a fék, futómű, váltó, gyakorlatilag minden technika, ami alatta van. És van még egy apró probléma: úgy elszálltak az árak, hogy gépmunkával és egy jó kipufogóval egy ilyen motor is lazán bekérné az 1 milliót! 80 lóerő!? Így hiába árulom ki a typ4-et (hűtés, kipufogó, karbik, rudazat) még mindig erősen zsebbenyúlós a projekt, ráadásul Merki gépmunkájára giga sorok várnak, máshol pedig mai fejjel biztosan nem csináltatnék már semmit, tehát időben sem biztos, hogy jó döntés.
Ott vagyok hát, ahol a part szakad, fentiek alapján még mindig a typ4 felélesztése tűnik a legjobb döntésnek, azzal a lényegi különbséggel, hogy Zoli az egész motort szétszedi és a nulláról építi újjá. Már most hálás vagyok neki, hogy ezt bevállalta és nagyon remélem, hogy jó döntést hoztam. Az eddigi tapasztalatok alapján az alábbiakat fogjuk/nem fogjuk csinálni:
Ott vagyok hát, ahol a part szakad, fentiek alapján még mindig a typ4 felélesztése tűnik a legjobb döntésnek, azzal a lényegi különbséggel, hogy Zoli az egész motort szétszedi és a nulláról építi újjá. Már most hálás vagyok neki, hogy ezt bevállalta és nagyon remélem, hogy jó döntést hoztam. Az eddigi tapasztalatok alapján az alábbiakat fogjuk/nem fogjuk csinálni:
- az új hengerfejnél visszaveszünk a szelepméretből és nem túrjuk meg (attól nagyon hangosodik)
- visszaveszünk a kompresszióból
- minden alkatrészt megvizsgál, lemér mielőtt visszaépíti
- befejezzük a lemezelést
- elcsendesítjük a kipufogót és kiegyenesítem a cső végét, hogy ne lefelé, hanem hátrafelé fújjon ki, így remélhetőleg némi bűztől is megszabadulok, mert a turbina valószínűleg klasszul visszaszívta az autó alól, legalábbis kisebb sebességnél)
- kap egy hangszigetelést az autó belülről
Bízom benne, hogy ha ezeket meglépjük, akkor végre olyan bogaram lehet, amit nagyon régóta szeretnék. Nem zavar, ha a mostanihoz képest 20-30 lóerőt az asztalon hagyunk, csak legyen megbízható és élhető. Addig is gyorsan hengerfejeket kell találnom, nem lesz egyszerű.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése