2019. január 7., hétfő

"Új" fejek ¤ The "new" heads for the T4

A hengerfej kérdés nem egyszerű, akár használt, akár új alkatrészről van szó.

Mára eljutottunk oda, hogy bármilyen állapotú használ fejet nagy kihívás találni, nemhogy jó bőrben lévőt. Elkezdtem nézegetni az általam ismert fórumokat, forrásokat, de vagy böszme hengerűrtartalomhoz épített, erősen reszelt példányokat árulnak, vagy gyári specifikáció szerinti felújítottakat, mindkét esetben szép pénzekért. Nekem pedig leginkább egy jó alapra lenne szükségem, mert úgyis a meglévő alkatrészeimet (szeleprugó, tányér, állító csavar, himba stb.) fogjuk használni, azok kompatibilisek a vezérlés többi elemével és nem érintette őket a fej belsején lévő szelepfészek kimozdulása.

Használt híján opció lehetne az utángyártott (pl. AMC, Autolinea) hengerfej, de ezek még az USA-ban is brutális árakon mozognak, nemhogy a német tunereknél. Ráadásul jellemzően ezek is komplettre szerelve vehetők meg, itt is életbe lép az előző bekezdés vége, nekem csak az öntvény kellene.

Maradt a használt vonal, a keresés mellett sokat is olvastam, hogy minél tudatosabban vásároljak, tudjam mit kell nézni stb. Aztán egy 914 fórumon rábukkantam egy jó írásra, melynek szerzője Jake Raby, lényegében Amerika Typ4 pápája. Finoman fogalmazva is megosztó figura, de rengeteg időt és energiát fektetett az üzletébe, mondókáját mérésekkel tudja alátámasztani, amivel engem megvett már annak idején is (tőle van a komplett vezérlés), így most is hiszek neki. Az 1.7-ről  2.0-re váltás témájában az alábbiakat írta:

- minden esetben fel kell újítani a fejeket, nem szabad bízni 40+ éves alkatrészben

- busz fejből nem csinálunk semmit, általában elhasznált, megfáradt fosok

- 914 1.7: jó alap 2056 cm3-ig, az összes közül ez rendelkezik a legkisebb portokkal, emiatt extrém gyors az áramlása, amitől a megfelelő tengellyel nyomatékos és jól vezethető lesz alsó tartományokban. A gyári kis szelepek azonban kevesek, felújításkor javasolja 42x36-ra bővíteni, ez a legoptimálisabb méret. 96-os HD garnitúrához fel kell őket bővíteni.

- 914 1.8: kedvenc feje, gyárilag jó méretű szelepekkel (41x34) és a 96mm HD-hoz sem kell már marni. Felújításkor azonban cserélni kell a szelepeket, vezetőket és szelepüléket, így egyéni döntés, hogy bővítik-e 42x36-ra vagy sem

- 914 2.0: az egyetlen igazi porsche fej 3 csavaros szívócsonk rögzítéssel (az én csonkom mindkettőhöz jó lenne amúgy), a legnagyobb égéstérrel és átpozícionált gyertyákkal. Mára elég ritkák, az égésterük mind közül a leggyengébb, az esetek 95%-ban repedtek. A legjobb széria fejek voltak, de a repedési hajlam és áruk miatt nem rajong érte

A cikk számomra leghasznosabb része a végén lévő ajánlás, amiben leírja, hogy mit építene magának napi használatú 914-hez, és ez eléggé közel van az én motorom paramétereihez:

- 2 literes 71mm főtengely
- H hajtókarok (ARP csavarokkal)
- RAT 9500-as szériából vezérműűtengely (nekem is ebből van:))
- 96mm HD garnitúra
- 8:1 kompresszió

A fenti kombóra megbízható (100.000 mérföld) 110-115 lóerőt ír és kiemelte, hogy ekkora köbcentihez nem javasolja megtúrni a széria fejeket, bármelyik is legyen beépítve. Azt hiszem egy ilyen kombinációnak nagyon tudnék örülni, ezek alapján pedig 1.7-es és 1.8-as Porsche fej irányban folytattam a keresést.

Végül találtam egy pár repedésmentes 1.7-es Porsche fejet az ebayen némi szépséghibával: a kipufogó tőcsavarjai közül valaki már többet szakszerűen szétgányolt. Remélem meg lehet csinálni majd és nem a kukában végzik. 






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése